Építés
Ebben a menüpontban adhatod meg, hogy az
országodban milyen épületeket építsenek.
Különféle épületek vannak, mind más-más célt
szolgálnak természetesen. Ám azt, hogy Neked mire van szükséged,
csak Te döntheted el.
Témakörök:
Építkezés,
lebontás
Építés
Az egyes épületek felépítéséhez
nyersanyagra, pénzre és időre van
szükség. Megfelelő mennyiségű nyersanyag hiányában az emberek nem fognak neki
az
építkezésnek. Az egyes
épületek nyersanyagigényét az építési
táblázat tartalmazza, amiről kicsit lentebb
olvashatsz majd.
Mint azt már említettük, a
másik fontos tényező az idő. Az építési
munkálatok alapideje 18 kör. Gyorsabb
munkára is serkentheted az embereket, ám ilyenkor meg is kell őket fizetned:
minden egyes túlórában felhúzott épületért az
aktuális ár dupláját kérik.
Az épületek ára
és nyersanyagigénye - mint azt
tapasztalni fogod - változik. Minél nagyobb országod területe,
annál több pénzt kérnek Tőled munkásaid. Ha
területed támadás folytán csökkenne, úgy az
építési ár is csökken a területvesztés
arányában.
Az épületek felhúzásához
elengedhetetlen tényező az alapanyag, így ha építkezni
akarsz, szerezned kell különböző nyersanyagokat. Ezt
négyféleképpen teheted meg:
- különböző bányákat építesz,
- másoktól erőszakkal elveszed (lásd: Tolvajlás
súgó)
- másoktól foglalhatsz bányát (lásd: háború
súgó),
- piacon megvásárolod a szükséges nyersanyagokat. (A
piacról, valamint annak működéséről a Piac súgónál olvashatsz.)
Természetesen a bányák
építése is itt, az Építés
menüben
történik. Ám a bányáknak van egy
különleges
tulajdonságuk a többi épülettel szemben: nem
építhetők akárhová, csak
lelőhelyre. Lelőhelyen
belül is természetesen csak a bánya típusának
megfelelőre. Azt, hogy milyen lelőhelyeid vannak, az
építési táblázat legalján
olvashatod.
FONTOS! A nyersanyagigény nem fix
érték. Ahogy nő a területed, úgy kell
egyre több alapanyag az egyes épületekhez. Ez a növekvő
igény azonban csak 1000 hektárig tart, ekkor állandósul. 5000 hektáron egy épülethez már ugyanannyi nyersanyag szükséges,
mint 1000 hektáron.
FONTOS! Ha országod túllépi a 600 hektáros
területet, vagy fellépsz az alsó szintről, akkor épületeid után fenntartási
költséget kell fizetned. Ez minden körben épületenként 10 arany.
FONTOS! egy körben - ha rendelkezel a
megfelelő mennyiségű nyersanyaggal és
pénzzel - egyszerre több épületet is
felhúzhatsz, vagy akár egyszerre építhetsz
és bonthatsz is.
Épületek lebontása
Előfordulhat, hogy
országodban néhány épület
feleslegessé válik. Lehetőséged van arra, hogy
a felesleges épületeket lebontsd.
A lebontás folyamata
nagyjából megegyezik az
építésével. Abban azért
különbözik, hogy a lebontás csak pénzt
igényel, nyersanyagokat és időt nem.
Ha lebontasz egy
épületet, akkor annak helyét mint szabad
földterületet kapod vissza.
FONTOS! Ha bányát bontasz le, akkor is üres
földterületet kapsz vissza, nem lelőhelyet! Ezen
kívül a bontásból nyersanyagot sem kapsz
vissza!
FONTOS! Ha mégis, mindenáron
lelőhely helyére szeretnél normális
épületet építeni, akkor először fel
kell építened ott egy bányát, majd
lerombolnod. Utána a visszakapott szabad földterületre
azt építhetsz, amit szeretnél.
Építési
táblázat
A következőkben az építési
táblázatban való könnyebb tájékozódáshoz szeretnénk
segíséget nyújtani.
- Minden építhető épület neve.
- Mennyi van jelenleg felépítve belőlük.
- Építés alatt álló épületek száma.
- Itt kell megadnod, hogy miből mennyit szeretnél felépíteni.
- A zárójelekben láthatod, hogy az aktuális épületfajtából mennyit tudsz
felépíteni (mennyire van elég nyersanyagod, pénzed, helyed).
- Itt kell megadnod, hogy miből mennyit szeretnél lebontani.
- Az adott épület felépítéséhez szükséges kőmennyiség.
- Az adott épület felépítéséhez szükséges famennyiség.
- Az adott épület felépítéséhez szükséges agyagmennyiség.
- Ha túlórában szeretnél építkezni (fele idő alatt), akkor itt láthatod
hogy mennyi épület felépítésére van elegendő pénzed (mert ez dupla költség).
- Normál építkezés esetén ennyi épület felépítésére van elegendő aranyad.
- Itt láthatod, hogy mennyi üres területed van, ezen belül milyen
lelőhelyeid vannak.
A munkálatokat a
táblázat legalján szereplő
"Épít/Lebont" gombbal érvényesítheted.
Épületek,
bányák
Az épületeket, az
áttekinthetőség érdekében, itt
két részre bontjuk: bányákra és
egyéb épületekre.
Minden
épület csak és kizárólag akkor
működik, ha a foglalkoztatottsága maximális.
Minden épület 15 embert foglalkoztat. Egyedül a piac
foglalkoztat többet: 50-et. A házak pedig
egyáltalán nem foglalkoztatnak embereket. Ha nincs annyi
embered, mint amennyi kellene az épületek
működtetéséhez, akkor:
- házak építésével növelheted a
népességed,
- állíthatsz az épületek
működésének fontosági sorrendjén az
Intézőn (lásd: Intéző
súgó).
A nem teljes munkaerővel üzemelő
bányák nem termelnek, barakkok nem működnek, stb.
Bányák
Minden
bányatípusra igaz, hogy csak és
kizárólag a típusának megfelelő
lelőhelyre építhető fel. Ez persze
fordítva is így van: minden lelőhelyre csak az adott
lelőhely típusának megfelelő bánya
építhető, más nem. Minden bánya a
tipusának megfelelő nyersanyagból
körönként 7 egységnyit állít
elő (ez az érték természetesen fajtól
függően eltérhet, lásd
fajok súgó).
Ennek
figyelembevételével vegyük sorra a lehetséges
nyersanyagforrásokat!
Fatelep | A fatelep -
mint azt a neve is mutatja - fát termel, ami az
építéshez elengedhetetlenül
szükséges.
Felépítéséhez erdő kell, amit
felfedezéssel (lásd: Felfedezés
súgó) szerezhetsz, illetve elfoglalhatsz
másoktól (lásd: Háború
súgó). |
Agyagbánya | Az agyagbánya
biztosítja Számodra az építkezéshez
szükséges agyagmennyiséget. A
felépítéséhez agyaglelőhelyre van
szükség, amit a fatelepnél említett két
módon szerezhetsz meg. |
Kőbánya | A
kőbánya elégíti ki az
építési munkálatokhoz igényelt
kőszükségletet. A
felépítéséhez
kőlelőhelyre van szükség, amit a
fatelepnél említett két
módon szerezhetsz meg. |
Fémbánya | A
fémbányának a fegyverkészítésben
van szerepe: a kovácsműhely (lásd kicsit lentebb, az
Egyéb épületeknél) dolgozza fel és
készít a kitermelt fémből fegyvert.
Felépítéséhez fémlelőhely kell,
amit a fatelepnél említett két
módon szerezhetsz meg. |
Drágakőbánya | A
drágakövekre a Császárnak van
szüksége, hogy palotáját
felépíthesse. Minden drágakövet, amit
drágakőbányáid termelnek, eladhatsz neki
(Bővebben lásd Kincstár
súgónál.).
Felépítéséhez
drágakőlelőhely szükségeltetik, melyet a
fatelepnél említett két
módon szerezhetsz meg.
|
Számok
Minden ország egyedi értékekkel rendelkezik arra vonatkozóan, hogy
felfedezéskor milyen arányban milyen lelőhelyet talál. Többnyire van
egyfajta lelőhely, amire sokkal nagyobb az esély, mint másra.
Szintlépésekkor ezek az arányok eltolódnak, és az új szinten más lelőhely
találására lesz nagyobb esélye embereidnek.
|
Egyéb épületek
Az alább felsorolt
épületek mindegyike valamilyen szempontból
elengedhetetlen egy ország igazán jó
működéséhez. Van, amelyik
szálláshelyet vagy élelmet biztosít, van,
amelyik csak a védekezést segíti. Egy dologban
azonban mind közös: mindegyik épület
fontos.
Ház | Bár az üres területeken is
eléldegélnek embereid, minden egyes hektáron 8 fő, mégis normál körülmények
között a ház szolgál lakóhelyül az országod
népességének. Minden egyes ház 50 embert tud
befogadni. Ezt a befogadóképességet persze
növeli a megírt lakáshelyzeti tudománytekercsek
által elért százalékos érték. (A
tudománytekercsekről bővebben a Tudományok
súgónál olvashatsz.)
FONTOS! Ha nem építesz
elengendő házat, a lakosok megfelelő lakóhely
hiányában elhagyják országodat!
FONTOS! Országodban hiába van szabad hely, ha
embereid éheznek, rossz a közhangulat, vagy vihar tombol! Ilyenkor nem lesz új
bevándorlás!
|
Barakk | Országod
hadseregét a
barakkokban tudod elszállásolni. Minden barakk 40 katonai
egység befogadására képes. Ezt a
befogadóképességet persze
növeli a megírt lakáshelyzeti tudománytekercsek
által elért százalékos érték.
(A tudománytekercsekről bővebben a Tudományok
súgónál olvashatsz.)
FONTOS! Ha nem építesz
elengendő barakkot, a katonák megfelelő
szálláshely hiányában elhagyják
országodat! |
Tanya | A tanyák termelik a
népesség és a katonai egységek
számára szükséges élelmet. 1 tanya egy
kör leforgása alatt 50 bála élelmet termel. 1
bála
élelmet 5 lakos vagy katonai egység fogyaszt el 1 kör
alatt (Ezek az értékek természetesen fajodtól,
tudományos fejlettségedtől és a Rajtad lévő varázslatoktól
függően változhatnak. Bővebben lásd fajok súgó és
varázslatok
súgó.).
FONTOS! Ha nem építesz
elegendő tanyát, és így a termelt
élelem mennyisége kevésnek bizonyul, az
éhező lakosok elhagyják országodat! Emberek
nélkül az épületeid nem működnek, így a hadsereged, és egyéb egységeid is
elhagynak!
|
Raktár | A raktárak arra
szolgálnak, hogy a nyersanyagokból bizonyos
mennyiséget tárolni tudj. Egy raktár
kapacitása a következő (ez választott fajodtól függően eltérő
lehet. Bővebben lásd: fajok
súgó.) :
Tárolt áru | | 1 raktárban
tárolható mennyiség |
Gabona | | 1000 |
Fa | | 300 |
Agyag | | 300 |
Kő | | 300 |
Fém | | 300 |
Drágakő | | 300 |
Fegyver | | 100 |
FONTOS! Ha nem építesz
raktárat, akkor a termelt nyersanyagokat sem lesz hol
tárolni, vagyis azonnal elvesznek! Továbbá ne feledd,
hogy a nem működő raktárakból a benne
tárolt áruk eltűnnek! |
Őrtorony | Az őrtorony
növeli országod védelmét.
Támadásnál semmi jelentősége, ám
védekezésnél annál több. A
felépített és teljes foglalkoztatottsággal
működő őrtornyok az országod
összterületéből elfoglalt százalékos
arány kétszeresével növelik a védőerőt, de
maximum 30%-kal (természetesen fajodtól függően ez
is változhat. Bővebben lásd: fajok súgó.). Ezen
kívül védekezéskor minden egyes őrtorony 40
íjásznak ad fedezéket és
lőpozíciót (természetesen ezt az
értéket módosítja a lakáshelyzet
tudományában való jártasság
mértéke. Bővebben: Tudomány
súgó), ami által az őrtoronyban
lévő íjászok védőereje
megduplázódik. |
Templom | A templomok
biztosítják a varázslók
munkájához szükséges
rúnamennyiséget, valamint a varázslók
számára lakhelyet. Minden templom 1 kör alatt 10
rúnát hoz létre. Egy templom 100 varázsló
elszállásolására alkalmas.
Ezt a befogadóképességet persze növeli a megírt lakáshelyzeti
tudománytekercsek által elért százalékos érték. (A tudománytekercsekről
bővebben a Tudományok súgónál olvashatsz.)
|
Kórház |
A
kórházak az orvosi ellátást
biztosítják országodban. Szerepük a
népesség növelése, azáltal, hogy a korszerű és biztonságos körülmények között több
újszülöttnek adnak életet. Ha 300 emberenként van egy
kórházad, akkor a népesség +1%-kal nő.
Ennél is fontosabb szerepe a betegség gyógyítása (lásd betegség súgó).
|
Piac | A piacnak a
foglalkoztatottságban van nagy szerepe, mivel minden más
épületnél több embert foglalkoztat: szám
szerint
50-et. A többi épület csak 15-öt, valamint a
házak egyet sem.
FONTOS! Érdemes a
foglalkoztatottságot magas értéken tartani, mert a
foglalkoztatott
emberek fizetnek adót, míg lustálkodó
társaik nem.
FONTOS! Ha nagy a
munkanélküliség, a közhangulat erősen
romolhat, ami gazdaságilag elég rossz hatással lehet
országodra!
|
Kovácsműhely | A
fémbányák által (lásd kicsit fentebb, a
Bányáknál) előállított
fémből készít fegyvereket. Minden
kovácsműhely megfelelő ellátottság
és maximális foglalkoztatottság (lásd: Főmenü
súgó és Intéző
súgó) mellett 3 fegyvert készít
körönként, egy fegyverhez pedig egy rög
fémet használ fel.
A fegyverre a
katonák kiképzéséhez van szükség.
Ha nincs fegyvered, sem új katonát nem képezhetsz,
sem a már kiképzetteket nem képezheted tovább.
(A katonák ki- és
továbbképzéséről bővebben a Hadsereg
súgónál olvashatsz.)
Minden katonai egységnek megvan a maga fegyverigénye, ami
elengedhetetlen a katona ki- illetve
továbbképzéséhez. A fegyverigények a
következők:
Katonai
egység | | Fegyverigény |
Közkatona | | 1 |
Védő | | +1 |
Támadó | | +1 |
Íjász | | +2 |
Lovas | | +2 |
Elit | | +3 |
|
Könyvtár | A
könyvtár az ország tudományos
életének központja. Az írnokok naphosszat
másolják a tudománytekercseket, hogy minél
több tudást halmozhassanak fel.
Egy könyvtár egyszerre 100 tudománytekercs megírására alkalmas. A tudományos
fejlődésről bővebben a Tudományok
súgónál olvashatsz.
|
Kocsma | A kocsma a helyi mulatozás
színtere. Ide térnek be a
csatában megfáradt katonák, a dolgukat egy pofa
sör erejéig megszakító munkások, hogy a
kimerítő nap után egy kicsit pihenjenek, vigadjanak.
Ebből kifolyólag a kocsma emeli mind a közhangulatot,
mind a katonai morált.
Ezen felül a kocsma nyújt szállást a tolvajoknak.
Minden kocsma 40 tolvajt tud elszállásolni (ezt
természetesen módosíthatja a meglévő
lakáshelyzeti tudománytekercsek száma, bővebben
lásd: tudomány
súgó).
|
Bank | A bank az országod
pénztartalékainak megóvását
szolgálja. Minél több bankod van, annál kevesebb pénzt tudnak
országodból ellopni az ellenséges tolvajok. Mivel a hatalmas fizikai
fölénynek a bankok sem képesek ellenállni, ezért a hadsereggel történő
sikeres fosztogatáskor (lásd háború
súgó) elvitt pénzmennyiséget a bankok száma nem befolyásolja.
Minden egyes bank az országodban levő pénz 20%-át védi, a következők
szerint. Ha építesz egy bankot, akkor egy pénzlopás esetén a tolvajok csak a
pénz 80%-át látják, és csakis ebből lophatnak. Ha építesz mégegy bankot,
akkor ennek a fennmaradó 80%-nak a 80%-át látják, vagyis csak a teljes
pénzed 64%-ából tudnak lopni. Vagyis ahány bankod van, annyiszor 0.8-cal
(ez a fennmaradó 80%) szorozd meg a pénzed, és a kapott eredmény az, ami
lopható.
Hogy még érthetőbb legyen, jöjjön egy rövid példa:
Bankok száma | | Összes pénz |
| Lopható* |
0 | | 1.000.000 | | 1.000.000 |
1 | | 1.000.000 | | 800.000 |
2 | | 1.000.000 | | 640.000 |
3 | | 1.000.000 | | 512.000 |
4 | | 1.000.000 | | 409.600 |
5 | | 1.000.000 | | 327.680 |
... | | ... | | ... |
* A lophatóként feltüntetett pénzmennyiség nem egy lopással vihető el
természetesen, hanem a lopás alapjául szolgáló pénzmennyiséget jelenti.
Ha félelf lop, akkor a fenti táblázat egészen máshogy alakul! A
félelf egy nagyon specializálódott tolvaj faj, ezért sokkal ügyesebben
játsszák ki a bankok védelmét. Félelf ellen a bankok nem a pénzed 20%-át
védik, csak maximum a pénzed 10%-át bankonként. Maximum, ugyanis ezt is csak
akkor, ha a területednek legalább 5%-a bank. Ha a bankok területaránya ennél
kisebb, akkor egy bank a 10%-nál is kevesebbet véd: az 5%-hoz mért
területarnánytól való eltérés arányában.
|
A fajok szerepe az
építkezésben...
Ne feledd, hogy a
választott fajod is szerepet
játszik az építkezésben: függhetnek
tőle a költségek, az építési folyamat
időtartama, valamint bizonyos esetekben az épületek
által nyújtott lehetőségek. Erről bővebben a
fajok
súgónál olvashatsz.
A személyiségek szerepe az
építkezésben...
Ne feledd, hogy a
választott személyiséged is szerepet
játszik az építkezésben: függhetnek
tőle a költségek, az építési folyamat
időtartama, és bontáskor akár még nyersanyagot is kaphatsz vissza. Erről bővebben a
személyiségek súgóban olvashatsz.