|
|
|
|
|
|
Varázslatok
A varázslóknak külön szerepük van egy ország
életében: nem csak harcolni tudnak, de segíteni is tudják hazájukat a
gyarapodásban.
Harcmodoruk eltér mind a tolvajokétól, mind a katonákétól: ők nem a sorok
elején, fegyverrel a kezükben rontanak az ellenségre, hanem hátul, a katonák
mögött
kántálják varázsszavaikat, melyekkel
erősítik saját csapataikat vagy
éppen az ellenséget pusztítják.
Témakörök:
A
varázslók...
A varázslók igen
furcsa szerzetek. Nem közösködnek másokkal, minden
idejüket a Művészetnek, a mágiának
szentelik. Együttműködésre is csak akkor
hajlandóak, ha az valamilyen formában rájuk is
kedvező eredménnyel járhat.
Életmódjukból
adódóan sem a tolvajok, sem a harcosok nem tűrik meg
őket maguk körül, így életüket a
templomok falai között élik,
végeláthatatlanul ismételgetve
varázsigéiket, hogy országukat
erősíthessék, vagy az ellenséget
pusztíthassák félelmetes erőikkel. Minden
templomban 100 varázsló lakhat kényelmesen,
varázskönyveikkel, tekercseikkel, varázskomponenseikkel
együtt (természetesen ez a szám a meglévő
lakáshelyzeti tudománytekercsektől függően
nagyobb is lehet. Bővebben: tudomány
súgó.)
A
varázslatok rúnaigénye...
A varázslatokhoz - az alapvető varázsszereken kívül
- rúnákra van szükség. Rúnát többféleképpen szerezhetsz:
- építesz templomot, ami 1 kör alatt 10 rúnát hoz létre (bővebben
lásd: építés
súgó),
- veszel a piacon (bővebben
lásd: piac súgó),
- lopsz valakitől (bővebben
lásd: tolvajlás
súgó),
- fosztogatással szerzel mástól (bővebben
lásd: háború
súgó).
Minden varázslat rúnaigénye
más. Az egyes varázslatokhoz szükséges
rúnák száma függ:
- az ország értékétől (Az ország értékének
változásával egyenes arányban változnak az egyes varázslatokhoz
szükséges rúnamennyiségek is.),
- a varázslat időtartamától (Minél
hosszabb időtartamú varázslatot szeretnél
létrehozni, annál több rúnát kell
rááldoznod.).
A
varázslatok sikeressége...
Egy-egy varázslat
teljesülése rengeteg erőfeszítést
és koncentrációt igényel. Ha a
varázslókat megzavarják, miközben
mágiájukat használják, elronthajtják a
varázslatot. Előfordulhat természetesen az is, hogy az
ellenfél varázslói ügyesebbek, ez esetben meg
tudják akadályozni, hogy országukra ártó
varázslatot bocsáss.
A varázslatok
sikeressége is több dologtól függ:
- a varázslók
készültségétől (Lévén a
varázslóknak természetüknél fogva sokat
kell pihenniük, ha készütségük 50% alá
esik, visszavonulnak templomaikba pihenni, varázsigéiket
felidézni. A varázslók
készültségét minden varázslat rontja,
ám mind más-más mértékben: minden
varázslat nehézsége más, némelyik
több, némelyik kevesebb koncentrációt
igényel.),
- a varázslók számától (ha több
varázslód van, mint akiknek helye van -- mert például az üres helyen felül
vettél még a piacról --, akkor is csak annyi számít, amennyit országodban el
lehet helyezni!),
- a rendelkezésedre álló mágia
tudománytekercsek számától (bővebben
lásd: tudomány
súgó.),
- a katonai moráltól,
- az országod és a célpont közötti
távolságtól. Természetesen ez a
tényező csak akkor számít, hogyha nem Magadra,
hanem másra varázsolsz.
Kire
varázsolhatsz?
Nyilvánvaló, hogy
nem sújthatsz kedved szerint minden országot
ártó varázslattal. Néhány szabályt
figyelembe kell venned, ha valakit mágiáddal akarsz
sújtani. A kiválasztott ország:
- nem lehet szövetségesed,
- nem lehet védelem alatt,
- nem lehet vele megnemtámadási egyezményed,
- nem lehet szabadságon.
Természetesen a Magadra
ható varázslatokat csak és kizárólag
Magadra varázsolhatod.
Az egyszerű köznép azonban nem bízik a varázslókban, félnek
tőlük, így minden egyes varázslói tevékenységet rossz szemmel
néznek, moráljuk kis mértékben romlik.
A
támadás...
- Ide kell beírnod annak az országnak a sorszámát, akit támadni szeretnél.
- Varázslóid készültségét és harci kedvét (katonai morál) láthatod itt,
ezektől együttesen függ a varázslatok sikeressége.
- A rendelkezésre álló varázslók és rúnák száma.
- Itt választhatod ki, hogy varázslóid milyen varázslatot hajtsanak végre.
- Itt láthatóak az országodra ható varázslatok.
A varázslók
tevékenysége hamar meghozza
gyümölcsét: akár Magadra, akár másra
varázsolsz, annak azonnal megvan az eredménye.
Ha a varázslat sikerült, hatását azonnal láthatod
(kivéve a több körön át tartó varázslatoknál: itt a gonosz mágia
több körön át fejti ki hatását.).
Előfordulhat, hogy varázslóid
koncentrációját megzavarják vagy már túl fáradtak, és így az
ellenfél varázslói könnyűszerrel bizonyulnak erősebbnek a Tieidnél. Ekkor az
ellenfél megtudja, hogy varázslóid az ő országára mágiát akartak
bocsátani,
valamint megtudja a varázslat jellegét, hogy az támadó volt, vagy informatív.
FONTOS! Minden hosszabb ideig tartó
varázslatból csak egy lehet egyszerre országodon.
(Vagyis nem lehet egyszerre például egy 10 körös vihar, és egy 15 körös vihar is.)
Varázslatok
A varázslóknak egy-egy varázsige teljes
megtanulására és
tökéletesítése nagyon sok időt és
fáradtságos munkát igényel. Így a varázskönyvekben kevés
varázslat szerepel, ám ezek annál erősebbek, hatékonyabbak. Lássuk, mik is ezek a
varázslatok:
Informatív varázslatok
Kristálygömb | Ellenfeled országáról tudhatsz meg értékes
információkat. Ha a varázslat sikerült, feltérképezheted a katonai erejét,
tolvajainak, varázslóinak számát, arany- és rúnakészletét,
értékét, helyezését, stb.
|
Mágia felderítése |
Ez a varázslat - ha sikeres - megmutatja, hogy a célpont országra milyen varázslatok hatnak
éppen. (A faji varázslatokat nem deríti fel!) |
Krónika | Ha a varázslat sikeres, akkor a célpont ország eseménylistájába
nyersz betekintést egy rövid időre, valamint megtudhatod,
hogy tart-e az adott ország felé sereg, és ha igen,
akkor hány darab.
|
Teljes krónika |
A varázslat sikeressége biztosítja Számodra, hogy az elmúlt 24 kör összes
hadmozdulatát megtekintheted, ami a Te csoportodon belül történt.
|
Térkapuk felderítése |
A varázslat segítségével megtudhatod, hogy mely
országok felé van nyitott térkapud (vagyis ki nyitott
Rád, illetve Te kire nyitottál).
|
Távolbalátás |
A varázslat segítségével megtudhatod, hogy
közelednek-e országod felé támadó seregek,
és ha igen, milyen sereg, és mennyi idő múlva
éri el országodat. Minél távolabb van a
támadó sereg, annál pontatlanabb a becsült
eredmény. (15 kör felett megtudhatod, hogy közeledik-e
Feléd sereg, és ha igen, ki küdte, 10-15 kör
távolságból 1000-es pontossággal megtudhatod a
sereg nagyságát, 10 körnél közelebbről
pedig 100-as pontossággal tudhatod meg, hogy mekkora
támadó seregre kell számítanod.)
|
Magadra alkalmazható varázslatok
Védelem | A varázslat a támadásokat ugyan
megakadályozni nem tudja, de nagymértékben
segít a védekezésben: növeli hadsereged
védőerejét. A varázslat a támadásban nem nyújt
segítséget, csak védekezési célokat
szolgál. Használatával védőerőd 30%-kal növekszik.
FONTOS! Ez a varázslat csak és kizárólag a háborús,
katonai hadműveletek ellen segít. A tolvajok és varázslók elleni védekezésben nincs szerepe.
|
Mágikus pajzs | Csak és kizárólag a mágikus támadásokkal szemben
véd. A védelemhez hasonlóan teljes immunitást nem nyújt a varázslatokkal szemben,
csupán mások támadását nehezíti
meg. Használatával védőerőd a mágikus támadásokkal szemben 20%-kal
emelkedik. Információszerző varázslatok ellen nem véd.
FONTOS! A varázslat a Te varázslataidat nem erősíti!
|
Növekedés |
A szárazság Rád ható idejét csökkenti.
|
Aranyalma | Ez a varázslat arra szolgál, hogy az éppen
pénzszűkében
lévő uralkodót kisegítse átmeneti
anyagi gondjaiból. A varázslat bizonyos
mennyiségű pénzt állít elő.
|
Tisztánlátás | Annak esélyét növeli, hogy az országodba behatoló tolvajokat
lefüleld. Használatával tolvajaid 30%-kal hatékonyabban védekeznek.
|
Vérszomj |
A varázslat a már kiküldött katonai seregeid
támadóerejét növeli. A varázslat az
összes kiküdött seregre érvényes, amíg
az adott sereggel le nem zajlik a csata. A
tanácsadóknál láhatod, hogy aktív-e ez a
varázslat. Használatával sereged támadóértékét 30%-kal emelheted.
|
Napsütés | A viharfelhő Rád ható idejét csökkenti.
|
Regenerálódás | A varázslat ideje alatt varázslóid és tolvajaid
készültsége 1%-kal többet regenerálódik körönként.
|
Megtévesztés | A megtévesztés varázslat segítségével esélyed
lesz arra, hogy ha netán tolvajaidat elfognák, akkor azok hazudnak. Ilyenkor nem Téged
árulnak el, hanem egy más, vétlen ország uralkodóját mártják be.
|
Támadó/Ártó varázslatok
Vihar | Ha ellenfeledre vihart bocsátasz, minden
körben, amíg a varázslat tart, embereinek 0,5%-a elhagyja
az országot a szörnyű időjárás miatt, és új emberek sem költöznek be. (A
kórházak nyújtotta népességnövekedés ilyenkor is megmarad, lásd építés súgó.) Ellensúlyozni a napsütés varázslattal lehet.
|
Szárazság |
A szárazság a mezőgazdaság legnagyobb ellensége. Ha egy országot
szárazság sújt, akkor gabonatermelése 30%-ot visszaesik.
|
Tolvajok felfedése
| Az alvilági tevékenységek fontos jellemzője, hogy mind titokban történik.
Ezzel a varázslattal a háttérben folyó
alvilági mozgolódásokat fedheted fel.
Ha sikeres, akkor az ellenfél tolvajainak
készültsége csökken. Ha
készültségük 50% alá esik, akkor egy ideig
a tolvajok nem engedelmeskednek az
uralkodójuknak, így nem vállalnak semmi feladatot.
|
Tűzgolyó
| Ez a varázslat a népesség és a hadsereg
egy részét képes elpusztítani.
Egyszeri alkalmazása egyszer pusztít, nincs további utóhatása.
|
Tolvajok mérgezése |
Ellenfeledre olyan ártó varázslatot küldhetsz, melynek hatására tolvajai
ájultan esnek össze, ezzel csökkentve tolvajainak számát.
|
Földrengés |
A földrengés az emberek megrémisztésére
alkalmas. A természeti
katasztrófában teljes pánik
és fejetlenség uralkodik: a célpont országban
épületek dőlnek össze a földrengés
hatására, erősen csökkentve ezzel a morált.
|
Térkapu |
Ha egy ország megtámadását tűzöd ki
tolvajaid céljául, akkor ahhoz az adott országra
térkaput kell nyitnod. A tolvajok csak és
kizárólag ezeken a térkapukon keresztül tudnak
támadni. Nyitott térkapunak
számít (vagyis ezen keresztül a kiszemelt ország
tolvajokkal támadható), ha:
- Te nyitottál térkaput az ellenfélre,
- az ellenfél nyitott Rád térkaput,
- ha valamelyik szövetségesed rendelkezik nyitott
térkapuval a célpontra,
- ha a célpont nyitott térkaput valamelyik
szövetségesedre,
- ha a célpont valamelyik szövetségesére
nyitottál térkaput,
- ha a célpont valamelyik szövetségese rendelkezik
nyitott
térkapuval Feléd.
FONTOS! Természetesen a térkapu
csak a fent leírt mélységig működik,
tehát ha a szövetségesed nyitott térkaput a
célpont szövetségesére, az a Te
szempontodból NEM számít nyitott
térkapunak a célpont felé!
|
FONTOS! Mindenkinek van +1 speciális varázslata: ez az
úgynevezett faji speciális varázslat. Erről
bővebben a fajok
súgóban olvashatsz. Ugyanitt megtalalod a fajodnak
megfelelő varázslat leírását is.
FONTOS! Ha valaki Kristálygömb varázslattal információt tud meg
országodról, akkor arról értesítést kapsz, anélkül, hogy megtudnád, hogy
pontosan ki volt az. Azonban ha olyan valaki szerez információt, akinek
legalább kétszer annyi varázslója van, mint a Te országodnak, akkor arról
ilyen értesítést sem kapsz.
Számok
Minden varázslat csökkenti varázslóid készültségét. A következő táblázatból
megtudhatod, hogy melyik varázslat hány százalékot csökkent a
készültségen:
Kristálygömb | 2% |
Mágia felderítése | 4% |
Krónika | 4% |
Teljes krónika | 7% |
Térkapuk felderítése | 4% |
Távolbalátás | 1-3% (*) |
Védelem | 3% |
Mágikus pajzs | 3% |
Növekedés | 5% |
Aranyalma | 4% |
Tisztánlátás | 5% |
Vérszomj | 5% |
Napsütés | 5% |
Regenerálódás | 5% |
Megtévesztés | 10% |
Vihar | 4% |
Szárazság | 4% |
Tolvajok felfedése | 3% |
Tűzgolyó | 8% |
Tolvajok mérgezése | 6% |
Földrengés | 10% |
Térkapu nyitása | 6% |
Egyedi faji varázslatok | 3% |
(*) A távolbalátás varázslat készültségigénye 1 és 3% közé esik attól függően,
hogy hány országot érint. Magányos farkasként, vagy egyedüli szövetségesként
a várázslat készültségigénye 1%. Kétfős szövetség esetén 2%. Három és több fő
esetén 3%.
Ne feledd, hogy a fajod jellemzői miatt a készültségigény a fentiektől eltérhet!
Más ország elleni varázslatkor a távolság függvényében a fenti alap csökkenéseken túl további
csökkenésekkel kell számolnod: a 3 körnél távolabb levő országok esetén
minden kör távolság +1%, a 10 körnél messzebb levő országok esetén 10 körön
felül minden kör további +1% készültséget igényel.
|
Számok
Ha több körön át tartó varázslatot szeretnél ellenfeledre varázsolni (vihar,
szárazság), akkor minden egyes körrel ellenfeled védőereje 2%-ot növekszik.
(Ezeket nem összeadni, hanem összeszorozni kell!) Ha egy 10 körös
varázslatot szeretnél, és ellenfelednek 100 varázslója van, akkor a 10 kör
miatt a varázslók védőértéke 100-ról 121,89-re növekszik.
|
Számok
A Te országod, és az ellenfél országa közötti értékkülönbség is növeli
ellenfeled védelmét. Minden 200 pontnyi értékkülönbség után 1%-kal emelkedik
a védelme, ezek az értékek összeadandók. 3000 pont különbség már 15%-kal
emeli ellenfeled országoddal szembeni mágikus védelmét.
|
Számok
Néhány akció (varázslók meggyilkolása, emberrablás, gyújtogatás, katonák
gyilkolása, tűzgolyó, földrengés, tolvajok mérgezése) automatikus védelmet
eredményez, ami annyit jelent, hogy minél több ilyen támadásnak van egy
ország kitéve, annál kevésbé lesznek ezek eredményesek. A védelem mértéke
minden támadáskor az okozott kár függvényében emelkedik, és körönként
csökken. Erre a tényezőre nincsen rálátásod, így ezen akciók
eredményességének számításakor ezt a bizonytalansági tényezőt is kalkuláld
be.
|
Számok
A tolvajok és varázslók készültsége a katonai morállal közösen, e kettő
átlagaként számít, mind támadáskor, mind védekezéskor. Ha például 50% a
készültséged, de a katonai morálod 80%,
akkor 65%-kal kell számolnod. Ugyanígy ha a készültségedet leviszik 0%-ra,
akkor 80%-os morál mellett az nem lesz egyenlő a nullával, hanem 40%-ként
számít. 0%-os morál és 0%-os készültség mellett azonban az adott terület
védőereje nulla.
|
Számok
A több körön át tartó varázslatok időtartama körváltásokkor csökken, az
adott körben lezajló csaták előtt. Emiatt ha országodon egy 1 körös védelem
varázslat van, akkor az körváltáskor, még a csata előtt lejár, és nem fejti
ki hatását.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|