|
|
|
|
|
|
Háború
A háború ugyan nem
tartozik a barátságos diplomáciai
lépések közé, mégis sajnos sokszor
elkerülhetetlen. A föld és épület, a
pénz, az élelem és a
rúna nem békés úton való
megszerzésére biztosít lehetőséget.
Témakörök:
A haderő
A hadsereg ereje több
tényezőtől is függ:
- a sereged nagyságától,
összetételétől,
- az általad választott fajtól (A fajodra
vonatkozó támadási bonusokról és
malusokról a fajok
súgóban olvashatsz.),
- a katonai moráltól (bővebben: morál súgó),
- a támadó és védő
varázslatoktól (mind a Te, mind az ellenfeled
tekintetében),
- szövetségi vagy magányos
státuszodtól,
- a szövetségesek által nyújtott
segítségtől,
- a rendelkezésedre álló hadügyi tudománytekercsek
mennyiségétől,
- az ellenfeled nagyságától Hozzád
képest: ha pl. Magadnál nagyobb országot
támadsz, akkor a +10% támadóerővel
számolhatsz.
A haderő legnagyobb
részét az egyes katonai egységek adják,
mindegyik a típusának megfelelő
támadó- és védőértékkel.
Ezek az értékek a következők:
Katonai
egység | Védőérték | Támadóérték |
Katona | 1 | 1 |
Védő | 4 | 0 |
Támadó | 0 | 4 |
Íjász | 6 | 2 |
Lovas | 2 | 6 |
Elit | 5 | 5 |
Tolvaj | 0 | 0 |
Varázsló | 0 | 0
|
Kit támadhatsz
meg?
A háborúnak is
vannak etikai szabályai. Vannak országok, amiket
megtámadhatsz, vannak, amiket nem.
Megtámadni mindenkit
megtámadhatsz, aki:
- nem szövetségesed (bővebben: Szövetségek
súgó),
- nem lehet vele megnemtámadási egyezményed,
- nem áll császári védelem alatt,
- nincs szabadságon és
- a Te csoportodban játszik.
FONTOS! Ha Te Magad állsz védelem alatt, akkor
természetesen SENKIT nem támadhatsz meg!
A
támadás
A sereg
összetételét Te határozhatod meg. Csupán
számszerűen meg kell adnod, hogy a támadó
csapatoddal melyik katonai egységedből mennyi tartson. Ne
feledd azonban, hogy a kiküldött katonák előre
elkérik mind a zsoldot, mind az élelmet arra az időre,
míg távol lesznek hazájuktól. Ha ezt nem tudod
nekik megfizetni, akkor nem hajlandóak csatába menni.
- Ide kell beírnod annak az országnak a sorszámát, akit támadni szeretnél.
- Itt látod hogy milyen katonai egységeid vannak, közülök állítod össze a
támadó seregedet.
- Ha vannak szövetségeseid, akkor ide kattintva kérhetsz vagy küldhetsz
katonai segítséget (Bővebben: Szövetségek Súgó).
- Itt választhatsz a támadási típusok közül. ("Földet szerezzek",
"Pusztítsak", "Fosztogassak", "Mészároljak")
Majd a "Tovább" gombra kattintva:
- Ide kell beírnod a támadó sereged összetételét (az elküldeni szánt
katonák, támadók, íjászok, lovasok, elitek, tábornokok számát)
- Ha szövetségben vagy, akkor itt választhatod ki hogy melyik
szövetségesed/szövetségeseid segítsék a támadó csapatodat az ő seregeikkel a
támadásban (Figyelem! Alapértelmezésben mindegyik szövetségesed segít!)
- Ha viszed a szövetségeseidet is támadni, akkor figyelj arra, hogy amelyik
a legmesszebb van a támadott országtól, annyi ideig fog az út tartani. (Itt
a példában tehát az út nem 2 körig tart, hanem 4 körig!)
Nyilvánvaló, hogy a
csapatnak szüksége van egy vezetőre, aki megmondja, merre
menjenek, milyen stratégiát kell alkalmazni, hogyan kell az
ellenséggel bánni. Ez a személy a tábornok. Egy
csapattal természetesen több tábornok is tarthat, ez
azonban csökkenti az egyszerre kiküldhető seregek
számát.
A támadás maga nem
azonnal zajlik le, hanem időbe kerül. Időbe telik,
míg a seregek odaérnek a kiválasztott országhoz,
időbe telik, mire onnan visszaérnek. Ez az idő
magányos farkas esetében annyi, ahány kör
távolságra van a két ország
egymástól. Szövetségeknél pedig a Te
és a támadáshoz kiválasztott
segítőid távolsága közül a
legnagyobb. Azt, hogy a szövetségeseid közül kik
segítsenek támadni, Te Magad döntöd el.
Természetesen az út
során a katonák egy része meghal: nem bírja a
hosszú utat, megbetegszik stb. Minél messzebb van a
támadott ország, annál magasabb veszteségekkel
kell számolnod - persze előre, ha nem akarsz csatát
veszíteni!
Támadó csapataidat
varázslattal is erősítheted: a kiküldött
seregekre vérszomjat varázsolva nagymértékben
növelheted a csapat támadóerejét. Erről
bővebben a varázslatok
súgónál olvashatsz.
A zsákmány
mértéke természetesen függ attól, hogy a
saját országodhoz képest mekkora országot
támadsz. Ha Magadnál nagyobb országot támadsz,
akkor kapásból dupla zsákmányra
számíthatsz. Ezen kívül minél kisebb az
értékkülönbség közted és a
támadott ország között, annál nagyobb a
nyereség.
FONTOS! Ha a legfelső szinten játszol, akkor egyéni
támadás esetén nem kapsz és nem is
kérhetsz szövetségesi segítséget!
Számok
Minél több tábornokot küldesz sereged mellé csatába, annál erősebbek lesznek
katonáid az adott ütközetben. A tábornokok száma a következő
támadóerő-bónuszokat adja:
1 tábornok | 0% bónusz |
2 tábornok | 3% bónusz |
3 tábornok | 5% bónusz |
4 tábornok | 6% bónusz |
5 tábornok | 7% bónusz |
6 tábornok | 8% bónusz |
7 tábornok | 10% bónusz |
8 tábornok | 20% bónusz |
|
Számok
Ha szövetséges országot is viszel támadni, akkor a Te (aki a csatát
indította) országod jellemzői lesznek mérvadók a szövetségeseid seregére is:
faj, katonai morál, tudományos fejlettség, útközbeni elhalálozások stb.
Támadáskor a támadóerő kiszámításakor a seregek erejét vedd alapul, minden
más tényezőt ezzel szorozz: faji bónusz, katonai morál, magányos farkas módosító,
tudományos fejlettség, tábornok miatti bónusz. Mivel az összes módosítót
szoroznod kell, a sorrendjük közömbös.
A Tiednél nagyobb értékű ország támadásakor (a csata pillanatában aktuális
érték számít) sereged 10%-os támadótöbbletet kap.
|
A
védekezés
Előfordulhat azonban, hogy
nem Te kezdeményezel támadást más ellen, hanem
Téged szemeltek ki célpontul. Ez esetben meg kell Magadat
védened: tudásod szerint a lehető legjobban.
Ha megtámadnak,
segítséget kérhetsz
szövetségeseidtől, akik ez esetben segítő
csapatokat küldenek országod területére. Ilyenkor Te
döntöd el, hogy a csapatok mennyi ideig tartózkodjanak
országod területén, valamint azt is Te döntöd
el, hogy melyik szövetségesedtől kérsz
segítséget (Lévén a segítségnek
oda kell érnie a csatára, nem biztos, hogy a
legtávolabbi szövetségesed
segítségét igénybe akarod majd venni.).
Természetesen szövetségeseid
segítségét akarhányszor igénybeveheted,
az általuk rendelkezésedre bocsátott
haderőmennyiség erejéig.
Természetesen az
országodban vendégeskedő idegen katonáknak
kiemelkedően magas zsoldot kell fizetned. Ha nem tudod az
általuk kért zsoldot megfizetni, akkor azonnal visszaindulnak
hazájukba.
Te Magad is küldhetsz
védő seregeket más országhoz. Amíg ezek a
seregek nem tartózkodnak országodban
védőerőd annyival kisebb.
Ne feledd azonban, hogy
néhány katona útközben meghal: csapdába
esik, megfagy, éhenhal... A veszteségekkel előre kell
számolnod!
FONTOS! Ha a legfelső szinten játszol, akkor egyéni
támadás esetén nem küdhetsz és nem is
kérhetsz szövetségesi segíséget!
Számok
Védekezéskor csak annyi katona vesz részt az ütközetben, amennyinek
országodban helye van. Az őrtornyok is csak a működésük százalékában vesznek
részt a védelemben!
A lakáshelyzeti tudomány nemcsak a barakkokra, de az őrtornyokra is
vonatkozik, egy őrtoronyba több íjász fér el védekezéskor, ha országod fejlett ebben a
tudományban. Az őrtornyokba azonban csak a saját sereged íjászai vonulnak,
segítő szövetséges seregek íjászai akkor sem, ha még van a tornyokban hely.
Ha szövetséges országok segítenek a védekezésben, akkor a Te (akit
megtámadtak) országod jellemzői lesznek mérvadók a szövetségeseid seregére
is: faj, katonai morál, tudományos fejlettség, esetleges kitámadási bónusz
(ork faj sajátossága).
A védőerő kiszámításakor először a saját sereged védőértékét számold ki,
beleértve az őrtornyokba vonuló íjászokat is, majd ehhez add hozzá a segítő
seregek értékét. A többi tényezőt ezzel szorozd: ork kitámadási bónusz,
katonai morál, védelem varázslat, magányos farkas bónusza, őrtornyok
területarányos védőértéke, országod hadügyi fejlettsége, faji
bónuszok.
Ne feledd, hogy ha egy országban semmi védelem nincs, akkor is rendelkezik
egy minimális védőértékkel, mely az ország hektárszámával egyenlő. Ha a
védelem ennél az értéknél kisebb, ez a minimális védőérték akkor is
számítani fog. (Példa: egy 200 hektáros országban hiába van csak 50 katona,
amiknek a védőértéke 50 lenne, a 200 hektár miatt a minimális védőérték 200,
ami több, mint az 50, ezért a 200 érvényesül.)
|
Számok
Az 1/A csoport kivételével minden csoportra igaz, hogy ha egy szövetség
valamely tagja szabadságon, vagy védelem alatt van, akkor a szövetség többi tagja védelmi
bónuszt kap. A védelmi bónusz csak a hadsereggel történő támadások ellen
véd, és mértéke a szabadságon/védelem alatt levő országok számától függ. Ha 1 ország van a
szövetségből szabadságon/védelem alatt, akkor a többi ország +10%-os védelmi bónuszt kap.
Ha 2 ország van szabadságon/védelem alatt, akkor a többi ország +20%-os védelmi bónuszt
kap. Ha 3 ország van szabadságon/védelem alatt, akkor a maradék egy ország +30%-os védelmi
bónuszt kap. A védelmi bónusz csak védekezésre vonatkozik; támadásra illetve
más akciók ellen hatástalan.
Csak azon az országok számítanak a védelmi bónusz kiszámolásakor, amik egy
adott csata indításakor már szabadságon/védelem alatt voltak. Ha például látod, hogy
országodat támadják, és ekkor a szövetség 3 tagja elmegy szabadságra, akkor
az semmi védelmi bónuszt nem fog eredményezni, mivel a támadás indításának
pillanatában szövetségeseid még nem voltak szabadságon.
|
Támadási
típusok
A háborúban
minden hadvezér különböző
stratégiát alkalmaz, attól függően, hogy
szerinte mi az ellenfél gyenge pontja, valamint, hogy neki
magának mire van szüksége. Itt is többféle
támadási típus közül választhatsz,
lássuk, mik ezek:
Földszerzés | Ha célod az
országod területének növelése, akkor erre a
földszerzés a legalkalmasabb. Sikeres
támadás esetén az
ellenfeled földterületének egy részét
megszerzed. A megszerzett földterületen lehet bármi,
ami az ellenfelednek volt: véletlenszerűen
lelőhely, épületek vagy üres föld.
A kiküldött sereg megérkezik, lezajlik a csata, és
ekkor - természetesen csak sikeres csata esetén - megkapod a
megszerzett földet, majd a csapataid elindulnak vissza
országodba.
|
Pusztítás | Ha nem szenvedsz
semmiben hiányt, csupán ellenfeledet szeretnéd kicsit
legyengíteni, akkor elég ha épületeinek egy
részét elpusztítod. Ilyenkor a sikeres
támadás esetén az ellenfél
országába behatoló csapatok
véletlenszerűen lerombolnak néhány
épületet. Ilyenkor katonáid zsákmány
nélkül térnek vissza. Ennek a módszernek nagyobb a
hatásfoka, mint a földszerzésé.
A kiküldött sereg megérkezik, lezajlik a csata, és
ekkor - természetesen csak sikeres csata esetén - sereged
lerombolja az épületeket, majd elindulnak vissza
országodba.
|
Fosztogatás | Ha nem földet
akarsz szerezni, hanem pénz, rúna, vagy gabona kell, akkor
mindebből egyszerre szerezhetsz elég nagy
mennyiséget ellenfeled kifosztásával.
Ez esetben azonban a szerzett zsákmányt csak a csapataid
visszaérkezése után kapod meg.
|
Mészárlás | A Pusztításhoz hasonlóan ez az
akció sem a konkrét haszonszerzést, hanem ellenfeled gyengítését szolgálja.
Katonáid az ellenfél országában ölnek mindenkit, akit csak érnek, katonákat,
tolvajokat, varázslókat és civileket egyaránt. FONTOS! Élőhalott támadásakor normál esetben ugyan nincs
vesztesége az élőhalottnak, mészárlás esetén azonban harcosaid sokkal
felkészültebbek, és ilyenkor az élőhalott országokban is képesek kárt tenni!
Ha a Te támadó országod élőhalott, akkor sima katonának a mészárlás okozta pusztítás
elesettjeit nem kapod meg, csupán a normál csata áldozatait.
|
Csata útközben
Ha egy adott célpont fele több,
egymással szövetségben nem levő ország is tart, akkor egyik sereg sem nézheti tétlenül, hogy másnak is az
általad kinézett országra fáj a foga. Ha ezek a seregek észreveszik egymást
útközben, akkor egy előre nem látott csatára kerül sor. Minél közelebb
vannak a támadó seregek egymáshoz és a célponthoz, annál nagyobb
valószínüséggel keverednek egymással csatába. Fontos azonban tudni, hogy az útközbeni
csata esélye sose 100%, tehát hiába látod, hogy 4 sereg tart feléd,
nem biztos, hogy ezek közül csak egy fog beérni, beérhet mind a 4 is akár.
Az útközbeni csata során a két
sereg alap támadóértéke határozza meg a csata kimenetelét. Nem számítanak tehát a
faji bónuszok és a varázslatok, csakis a seregek alap támadóértéke.
Ez alapján dől el, hogy ki nyeri meg a csatát, és mely sereg lesz
kénytelen visszafordulni.
Útközben sem a császár nem segíti
a magányos támadókat, sem a szövetséges segítőseregek létszáma nem számít.
Egy körben egy sereg akár több másikkal is csatába keveredhet. "A" és "B"
sereg találkozásakor a két sereg akár kétszer is megmérkőzhet egymással,
egyszer az "A" sereg támadja a "B" sereget, majd "B" sereg támadja az "A"
sereget. Ez is csak egy lehetőség azonban, ennek bekövetkezte nem 100%.
Ha több egységed
van, mint elfér
Ha csatába küldesz seregeket,
akkor attól függetlenül, hogy országodtól távol vannak, a helyet biztosítani
kell számukra a barakkokban. Legyen szó a Te támadásodról, szövetségesed
támadásáról, segítségnyújtásról szövetségesnél, vagy a legfelső szinten
szövetségi támadásról. (A Te országodban segítő szövetséges seregeknek nem
kell helyet biztosítanod.)
Ha valami miatt több a sereged,
mint amennyi elfér barakkjaidban (például a támadáshoz többletkatonákat vettél
a piacról, támadás közben beérkezett képzésed, barakkokat foglaltak,
barakkokat bontottál, földrengés miatt összedőlt barakkod, a néped
elégtelenkedik és gyújtott fel barakkot, lakáshelyzeti tudománytekercset
loptak, ilyen tekercset adtál el, kopott ez a tekercsed, élőhalott vagy és
támadáskor kaptál katonákat stb.), akkor a sereg egy része elhagyja
országodat. Minden esetben először az otthon levő sereged távozik. Erre
figyelj oda! Hiába veszel védőegységeket, miután kiküldted teljes seregedet
támadni, azok el fogják országodat hagyni! Ha már nincs országodban katona,
aki elhagyhatná a hadseregedet, akkor a támadásra (vagy segítségnyújtásra)
kiküldött seregedből távoznak a katonák. A seregből távozás sorrendbe
ugyanaz, mint az otthoni sereg esetében, vagyis először a sima katonák
távoznak, ha továbbra sincs nekik elég hely, akkor a támadók, lovasok,
védők, íjászok, majd legvégül az elitek. Ha a katonák nem férnek el, akkor
egyetlen kör leforgása alatt sereged akkora létszámra csökken, amekkorának
helye van!
Számok
Ne feledd, hogy a Hódító egy körökre osztott játék, a csaták minden körben
egyszer történnek meg, így nem meglepő, ha egy másodperc alatt több katonai
támadás is ér!
Az azonos körben történő seregmozgások időrendi sorrendje a következő:
- Szövetségi segítő seregek megérkezése
- Csata
- Szövetségi segítő seregek távozása
- Kint levő seregek hazaérkezése
Ne feledd tehát, hogy ha bármi miatt van távol sereged, és az ugyanabban a
körben érkezik vissza, amikor megtámadnak, akkor sereged minden esetben a
csata után érkezik csak meg!
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|